dinsdag 14 juni 2011

Noorwegen dag 14. 14 juni

Vandaag willen we naar de briksdal gletser waar we op uitkijken vanaf de camping.
Volgens de eigenaar goed te doen op de fiets. 10 km fietsen en daarna een wandeling van 3 km.
Maar omdat er toch weer regen naar beneden komt twijfelen we of we met het fietske moeten gaan.
Gelukkig duurt ons twijfelen altijd erg lang en breekt de zon door, zo probleem opgelost, met het fietske.
We nemen wel alle regenkleding mee want echt betrouwbaar ziet het er nog niet uit.
Terwijl ik de fietsen uit de garage peuter en weer in elkaar vouw, hoor ik achter me een hoop gerommel en gedonder. Als ik me omdraai en naar boven kijk zie ik nog hoe een groot stuk van een gletsjer is afgebroken en met geweld naar beneden komt. Wauw toch weer mooi meegenomen.
Het is op de fiets erg goed te doen, en op de onze is het een eitje. Alhoewel, halverwege loopt mijn ketting er weer eens af, dit gebeurd overigens altijd alleen tijdens de vakantie. En ik kom dan ook de laatste tijd met zwarte vingers bij toeristische plekken.
Boven aangekomen eten we eerst een boterham alvorens we aan de klim naar de gletsjer beginnen.
Dit is een mooie wandeling naar boven waarbij we gelukkig de regenkleding mee hebben genomen want we komen zo dicht langs de waterval dat je er drijfnat word.
Bij de gletsjer zelf waait en regent het ook enorm, maar wat is het ook hier weer mooi.
De weg terug loopt ook weer voorspoedig en als we weer tevreden onder ons luifeltje zitten begint het weer te regenen, goeie timing.
De bedoeling is dat we morgen verder gaan naar bergen, een rit van ongeveer 4.5 uur.





2 opmerkingen: