dinsdag 15 maart 2011

Vakantie 2010: Week 4

19e dag. Maandag 13 september:
Het weer is niet zo mooi vandaag; de temperatuur is nog steeds zeer aangenaam dus korte broek en hemdje is genoeg, maar het is bewolkt en een blik op de buienradar leert ons dat het waarschijnlijk niet helemaal droog zal blijven vandaag.
Na het ontbijt besluiten we dus eerst maar de benodigde boodschappen te doen, zodat daarna de fietsen opgeborgen kunnen worden in de “garage”. Als dat allemaal gebeurd is gaan we voor de Camper zitten, om nog een - waarschijnlijk laatste - dag te kunnen genieten van het buitenleven. Jeannette pakt het Netbook weer voor het bijwerken van het verslag en terwijl ze daar mee bezig is begint het te rommelen in de lucht. Hmm krijgen we nog onweer ook.
En jawel hoor even later begint het te donderen. Maar gauw het Netbook weer opruimen voor er een bui losbarst en dan even bij het meer gaan kijken. Even …. we blijven er ruim een uur zitten; qua weer valt er niet veel te zien, maar er wordt net een boot uit het water gehaald en op een aanhanger getrokken en da’s ook best interessant.
Weer terug bij de Camper besluiten we voorlopig in elk geval maar onder de luiffel te blijven zitten met een boek. Maar goed ook want het begint kort daarna flink te regenen en het blijft de rest van de middag onbestendig. Het boek schiet dus goed op vanmiddag …. Het douchen doen we vandaag lekker vroeg, dan is het nog rustig en bovendien nog redelijk schoon bij de douches. Enne wat eten we vandaag ? Laten we nog een laatste keer een echte italiaanse pizza gaan eten hier in het restaurant, da’s goed, doen we, maar niet zo heel vroeg. Rond 8 uur lopen we naar het restaurant en behalve de pizza nemen we ook nog een dessert. Rond een uur of 10 zijn we weer bij de Camper. Het boek weer erbij en we lezen tot we naar bed gaan; deze keer is Willem de eerste rond 12 uur en Jeannette volgt een half uur later.

20e dag. Dinsdag 14 september:
Terwijl Jeannette voor het ontbijt zorgt pakt Willem nog een keer de TomTom en de boeken erbij om nog eens te kijken of we niet toch via Zwitserland gaan rijden. Na enige discussie hierover besluiten we om dat inderdaad te doen. Nadat alles is opgeruimd, we betaald hebben en op de serviceplaats de vuilwatertank weer geleegd en nieuw schoon water getankt gaan we tegen half 12 op pad.  Omdat in Italie de benzinestations komende dagen gaan staken nemen we het zekere voor het onzekere en gooien al bij de eerste benzinepomp die we tegenkomen de tank vol; dat is ruim voldoende voor de rit van vandaag die ons rond Karlsruhe in Duitsland zal brengen. Als we Milaan voorbij zijn nadert de Zwitserse grens al rap en voor we het weten worden we van de snelweg af geleid, door het stadje Como waar we de grens zonder te hoeven stoppen passeren. Maar hoe moet dat dan met dat Vignet ? Geen idee, we rijden maar door en we zien het wel. De route door Zwitserland blijkt qua schoonheid een zeer goede keus geweest, het is er prachtig en we genieten weer volop van het uitzicht op de Alpen en de dorpjes die er tegenaan liggen. Tegen de tijd dat we de Gotthart-tunnel naderen en we onderweg al diverse politiecontroles hebben gezien, beginnen we ons toch zorgen te maken over het feit dat we geen vignet hebben en besluiten bij het eerstvolgende benzinestation toch maar te stoppen om te kijken of we er een vignet kunnen halen. Gelukkig, dat is geen probleem.  We kopen er gelijk ook wat Zwitserse chocolade en betalen alles met de Credit-card dan kan het in Zwitserse franken, want we hebben gehoord dat als je in Euro’s betaald ze er een aardige koers op nahouden.
De rit gaat verder zonder problemen, ook voor de 17 km. lange Gotthart-tunnel hebben we slechts weinig vertraging. Het is trouwens wel een land van tunnels, de ene na de andere volgt en sommigen ook best van een behoorlijke lengte. Maar tussendoor is het weer genieten van uitzichten op prachtige meren en dorpen/steden en de Alpen. Om een uurtje of 5 - half 6 laten we Zwitserland achter ons en rijden we Duitsland in. Vanaf hier is het nog een uurtje of 1,5 rijden voor we bij de door ons uitgezochte Camping zijn aan de rand van het Zwarte Woud. Oeps ze zijn hier met wegwerkzaamheden bezig en de afrit die we moeten hebben is afgesloten - of toch niet ?
We kunnen het niet goed bekijken en pas als we er voorbij rijden zien we dat er toch een mogelijkheid was om er langs te gaan, nou ja da’s balen. Maar goed, zoeken we met de TomTom gewoon de volgende mogelijkheid. Die is zo’n 15 km. verderop in Rasttat, camping Freizeitparadies. OK koers daarheen dan maar. Om kwart voor 7 rijden we de Camping op en vinden er alles gesloten …. Sjit hebben wij weer …. Even rondlopen of we ergens iemand zien of dat er een bel is want we horen achter de hagen wel mensen, dus de camping is nog wel open alleen de receptie is dicht. Maar ook het winkeltje en restaurant zijn potdicht. Nou ja, dan maar weer opnieuw met de TomTom aan de slag. Dan komt er echter een kampeerder van het terrein af en weet te vertellen dat als je de camping belt er wel iemand komt om de slagboom te openen en je er nog gewoon op kan. Hij begint gelijk zelf te bellen.
Even later komt er inderdaad iemand en we kunnen nog overnachten hier. We rijden naar het ons aangewezen plekje en installeren ons daar. Het is hier echter niet echt warm meer en bovendien moeten we nog eten, dus blijven we lekker in de Camper zitten en koken daar spaghetti met bolognaise-saus. Willem heeft intussen de TV weer geinstalleerd en terwijl Jeannette na het eten het dagboek weer bijwerkt kijkt Willem TV en doet de afwas. Hierna drinken we nog wat, kijken TV en lezen wat en gaan wederom niet al te laat naar bed. Al met al toch weer een flinke rit gehad vandaag (600 km.).

21e dag. Woensdag 15 september:
Omdat we het Zwarte Woud intussen toch al voorbij waren, het bovendien slecht weer is (regen en koud) en op de camping alles gesloten is (alleen in het weekend zijn winkel en restaurant nog open) besluiten we deze keer direct weer door te reizen; we willen echter niet weer de hele dag rijden dus zoeken we een bestemming een paar honderd km. verderop. Het wordt Koblenz waar de Moezel zich - volgens het boekje - in de Rijn stort. We doen op ons gemak want het is een rit van hooguit 2,5 uur en dat betekent dat we rond de middag aan zullen komen en de camping die we uitgezocht hebben (midden in Koblenz, direct bij de samenvloeiing van Rijn en Moezel) is in de middagpauze gesloten. Onderweg is het bovendien bijzonder slecht weer; de regen valt met bakken uit de lucht en het zicht wordt daardoor soms behoorlijk belemmerd. Tegen de tijd dat we bij Koblenz in de buurt komen klaart het gelukkig op en het weer is hier een stuk beter. Wat echter tegenvalt is dat de camping gesloten blijkt te zijn, volgens TomTom waren er werkzaamheden aan het einde van onze rit en die blijken bij de camping recht voor de poort te zijn ….. Hmm dan maar kijken wat er voor alternatieven zijn.
Camping Moselbogen is het dichtst bij; een km. of 6 van het centrum af. Hup daar op af, we zijn trouwens niet de enigen; een 3-tal Noorse Campers rijdt vlak voor ons en is duidelijk ook op weg naar dezelfde camping. Zij missen echter de laatste afslag, welke wij gelukkig wel op tijd zien. Rond een uur of 2 staan we weer op een mooi plekje en hebben we voor 2 nachten

geboekt.
Toch nog zon
De Moezel
Nu eerst maar eens een hapje eten. Na de lunch even de camping rond om eens te kijken waar alles is en daarna halen we de fietsen uit de Camper voor een ritje richting Koblenz. We maken een behoorlijke tocht welke deels langs de Moezel gaat en deels door de stad Koblenz.  Tegen 18:00 uur zijn we terug op de camping en we besluiten toch maar in het (kleine) restaurantje hier te gaan eten, mits we binnen kunnen zitten, want het is hier een stuk kouder als in Italie - met zo’n graad of 14 houdt het echt op.  We hebben geluk, er is nog een tafel vrij (er zijn er maar 4).

22e dag. Donderdag 16 september:
We slapen lekker lang uit (Jeannette blijft maar liefst tot 10 uur op bed liggen) want het regent toch buiten. Als Jeannette dan uiteindelijk opgestaan is en zich gaat wassen, zorgt Willem intussen voor een heerlijk ontbijtje. Intussen is het toch weer droog geworden en ziet het er best redelijk uit. We pakken voor de zekerheid wel de regenkleding in de fietstassen en gaan dan weer op pad. We willen naar de “Deutsche Ecke” waar de Moezel en de Rijn samenkomen; met behulp van de GPS lukt dat ook prima; we blijven er een tijdje rondhangen en kijken, voor we weer verder fietsen langs de Rijn.
Op een gegeven moment besluiten we weer terug te keren naar de Moezel, anders dwalen we wellicht te ver af. De GPS wordt hierop ingesteld om ons terug te voeren naar de camping, zodat we van daar af verder de andere kant op kunnen langs de Moezel, richting Cochem. Helaas gaat deze terugweg wat moeizamer, door de vele straten in de stad is het soms moeilijk te zien welke we nu moeten nemen, echte fietspaden zijn hier niet. We fietsen dan soms ook kris-kras door de stad op zoek naar de juiste richting en uiteindelijk lukt dat ook wel, maar niet zo gemakkelijk als we gedacht hadden.  Het is 3 uur geweest voor we op de camping terugkomen waar we even lunchen. Zo’n 3 kwartier later stappen we weer op de fiets en een klein half uurtje later staan we onder een tunneltje te schuilen voor een bui …. Hmm als we naar de lucht kijken is die wel erg grijs, dus of het nog droog wordt ? Na een kwartiertje besluiten we de regenkleding maar aan te trekken en om te draaien. Da’s een goeie beslissing, we komen met kletsnatte regenpakken terug op de camping, waar we alles onder de luifel hangen te drogen en de rest van de middag en avond blijft het met enkele korte tussenpozen lekker doorregenen. We zoeken onze “house”-broeken dus maar weer op en blijven de rest van de dag in de Camper hangen; dagboek bijwerken, foto’s back-uppen op het netbook en wat lezen.
We staan even droog
23e dag. Vrijdag 17 september:
Vandaag doen we eens een keer “uit” ontbijten. Ook lekker; dan afrekenen en de boel weer allemaal klaarmaken voor vertrek. Om kwart voor 11 rijden we de camping af op weg naar Roermond waar we om kwart voor 1 arriveren. Drie kwartier later zitten we bij LaPlace in de Designer Outlet in Roermond te lunchen.
Dan gaan we winkelen, het weer zit niet echt mee; er vallen geregeld gigantisch zware regenbuien, maar meestentijds zijn we toch in de winkels of onder de overkappingen en we worden niet nat.
We kopen o.a. regenjacks van goretex, die zijn echt wind- en waterdicht en bovendien ook lekker stevig, daar gaan we veel plezier van hebben. We gaan ook nog even de House en Cooking shop in, waar we naar buiten komen met een stoom-strijk-station van Tefal.
Dus dan maar direct naar de camping terug want om hier nou verder mee rond te gaan zeulen…. Bovendien hebben we ook wel genoeg gewinkeld.
Bepakt en bezakt komen we rond 5 uur terug op de camping. Snel alles binnen leggen en dan kunnen we nog effe buitenzitten - met de warmere housebroek aan weliswaar. Kwart over 6 vinden we het toch echt te koud worden om buiten te zitten, het is hooguit 15 graden en we zijn moegewinkeld, wat ongetwijfeld ook meespeelt. Dus naar binnen, TV aan, netbook aan om het dagboek weer bij te werken. Later die avond gaan we eten in het restaurant op de camping, waarvoor we eerst door de modder moeten baggeren en dus onze wandelschoenen maar aantrekken want het is er enorm drassig.

24e dag. Zaterdag 18 september:
Het zit erop. Na het ontbijt voor de laatste keer de spullen in de garage ruimen en binnen alles vastzetten en dichtmaken en dan op pad. Rond een uur of 11 rijden we met slippende wielen door de blubber de camping af en een kleine 1,5 uur later rijden we onze eigen oprit weer op.
We hebben totaal 3.461 km. gereden.